Hamownia drogowa

Hamownia Dynomet dokonuje pomiary mocy na drodze czyli w takich warunkach jakich auto jeździ na co dzień. Jest to urządzenie, które montuje się na dowolne koło samochodu i podłącza bezpośrednio do komputera przenośnego (który zbiera i przetwarza informacje). Największą zaletą hamownii jest możliwość przeprowadzania pomiarów w samochodach o różnych napędach tj. FWD, RWD oraz co najważniejsze AWD czyli napęd na 4koła.

hamownia

Hamownia przenośna różni się o tej tradycyjnej – podwoziowej – tym, że czujnik który umieszczony jest na rolkach hamowni podwoziowej, mierzący ich obroty, zakładany jest na koło samochodu. W tradycyjnej hamowni podwoziowej, by wyliczyć moc, program sterujący hamownią musi znać wagę i obwód rolek. W hamowni przenośnej zamiast tych danych wpisujemy wagę samochodu

(posiadamy elektroniczną wagę samochodową) i obwód koła. To wszystko – reszta wygląda tak samo jak w hamowni podwoziowej.

Jak już zamontujemy na samochód urządzenie, możemy zmierzyć:

– moc (i jej przebieg na wykresie oczywiście)

– moment obrotowy (j.w.)

– przyspieszenie (każde, od jakiejkolwiek prędkości do jakiejkolwiek, np. 0-100km/h,0-160km/h, 80-120km/h itd.)

– czas i prędkość na ćwierć mili

– drogę hamowania

– przekłamania licznika przy różnych prędkościach

Parametry (moc, moment, przebyta droga, prędkość itp.) mierzone są z częstotliwością 60 razy na obrót koła, co daje dokładne pomiary oraz wykresy mocy i momentu.

Hamownia przenośna posiada wiele zalet:

– dokładność – przy założeniu iż parametry podane są dobrze, błąd pomiaru jest mniejszy niż 1% ,

– samochód testowany jest w jego naturalnych warunkach na drodze nie ma np. problemu ze złym nawiewem, przez co dokładność pomiaru często jest wyższa niż na hamowni podwoziowej w pomieszczeniu,

– częstotliwość nanoszenia danych na wykres: 60razy na obrót koła.

Moc oraz moment obrotowy podawany jest z dokładnością do 0.1KM i 0.1Nm a obroty przy których te parametry są osiągane co do 1 obr,

– program sterujący hamownią Dynomet, umożliwia ręczne wprowadzenie wartości przełożeń – pozwala to wyeliminować błędy, powstające na skutek złego wyliczenia, przez programy sterujące hamowniami przełożeń,

– korekcja pomiarów wg normy DIN70020