Każdy samochód posiada komputer sterujący pracą silnika, który odpowiednio steruje dawkowaniem paliwa, kątem wyprzedzenia zapłonu czy ciśnieniem doładowania. Wszystkie parametry odpowiedzialne w każdych warunkach prędkości i obciążenia są zapisane w tzw. mapach. Mapy w postaci wielowymiarowych tabel posiadają wartości, które sterują m.in. elementami układu zapłonowego i wtryskowego. W większości sterowników mapy te zapisane są w układach pamięci programowalnych EPROM zwanych popularnie CHIP i stąd nazwa chiptuning.
To właśnie odpowiednia zmiana danych w mapach w efekcie powoduje zmiany w pracy elementów mechanicznych co skutkuje zwiększeniem mocy i momentu obrotowego.
Aby wprowadzić zmiany w oprogramowaniu w pierwszej kolejności należy zgrać seryjny program (mapy) ze sterownika silnika, następnie poddać procesowi modyfikacji w specjalnym edytorze map, a następnie z powrotem wgrać przerobiony program do sterownika silnika. Programowanie sterownika odbywa się przez złącze diagnostyczne lub poprzez wyciągnięcie sterownika i programowanie za pomocą programatora BDM.
Najważniejsze jest to, że do każdego modelu auta, a nawet rocznika, podchodzimy przy modyfikacji indywidualnie. Wiemy, na co w danym samochodzie można sobie pozwolić, a na co już nie. Modyfikujemy samochody z dużym marginesem bezpieczeństwa, nie narażając silnika na nadmierny wysiłek.
Etapy modyfikacji
diagnostyka
pomiar mocy
programowanie
pomiar mocy
Każde auto przed modyfikacją jest sprawdzane na urządzeniach diagnostycznych podczas testów dynamicznych, dzięki temu możemy upewnić się w jakim stanie technicznym jest silnik.
Pomiary mocy przed modyfikacją także ukazują sprawność silnika. Każda wykonana modyfikacja u nas to: diagnostyka silnika + pomiary mocy przed modyfikacja oraz po modyfikacji.