Każdy samochód posiada komputer sterujący pracą silnika, który odpowiednio steruje dawkowaniem paliwa, kątem wyprzedzenia zapłonu czy ciśnieniem doładowania. Wszystkie parametry odpowiedzialne w każdych warunkach prędkości i obciążenia są zapisane w tzw. mapach. Mapy w postaci wielowymiarowych tabel posiadają wartości, które sterują m.in. elementami układu zapłonowego i wtryskowego. W większości sterowników mapy te zapisane są w układach pamięci programowalnych EPROM zwanych popularnie CHIP i stąd nazwa chiptuning.
To właśnie odpowiednia zmiana danych w mapach w efekcie powoduje zmiany w pracy elementów mechanicznych co skutkuje zwiększeniem mocy i momentu obrotowego.
Aby wprowadzić zmiany w oprogramowaniu w pierwszej kolejności należy zgrać seryjny program (mapy) ze sterownika silnika, następnie poddać procesowi modyfikacji w specjalnym edytorze map, a następnie z powrotem wgrać przerobiony program do sterownika silnika. Programowanie sterownika odbywa się przez złącze diagnostyczne lub poprzez wyciągnięcie sterownika i programowanie za pomocą programatora BDM.
Najważniejsze jest to, że do każdego modelu auta, a nawet rocznika, podchodzimy przy modyfikacji indywidualnie. Wiemy, na co w danym samochodzie można sobie pozwolić, a na co już nie. Modyfikujemy samochody z dużym marginesem bezpieczeństwa, nie narażając silnika na nadmierny wysiłek.
Etapy modyfikacji
Każde auto przed modyfikacją jest sprawdzane na urządzeniach diagnostycznych podczas testów dynamicznych, dzięki temu możemy upewnić się w jakim stanie technicznym jest silnik.
Pomiary mocy przed modyfikacją także ukazują sprawność silnika. Każda wykonana modyfikacja u nas to: diagnostyka silnika + pomiary mocy przed modyfikacja oraz po modyfikacji.